סגור
לתכנית החודשית

רטרוספקטיבה לאינגמר ברגמן

ארנסט אינגמר ברגמן נולד ב־14.07.1918 באופסלה ומת ב־30.07.2007 באי פארו. ברגמן היה במאי ותסריטאי קולנוע, במאי תיאטרון, סופר, מנהל תיאטרון ודרמטורג. במהלך חייו כתב וביים כשישים סרטים, 170 הפקות תיאטרון ומעל 100 מאמרים וספרים. בין יצירותיו הידועות ביותר הסרטים "החותם השביעי", "תותי בר", "מעיין הבתולים", "השתיקה", "פרסונה", "זעקות ולחישות", "פאני ואלכסנדר", והן האוטוביוגרפיה "לטרנה מגיקה".

בכל עבודותיו עוברים כחוט השני ואריאציות על הנושאים המרכזיים, שבעצם מבטאים את חוסר יכולתם של בני האדם לתקשר ביניהם – משפחות לא מתפקדות, אמנים כושלים המתעללים בסביבתם ומעל הכל היעדרותו של האלוהים.

סרטיו של ברגמן מתרחשים כמעט כולם בשבדיה, והחל משנת 1961 בה צולם "מבעד הזכוכית האפילה" כמעט כולם צולמו באי הקטן פארו. מעבר להערכת הביקורת הבינלאומית בזכות מורכבות הנושאים והשפה הקולנועית הייחודית והעשירה, סרטיו זכו להצלחה מסחרית בינלאומית החל משנות החמישים בגלל ההיקסמות מ"האקזוטיקה הסקנדינבית": שפה מסתורית, טבע בראשיתי, נשים בלונדיניות, עירום ומיניות "טבעית".

במהלך הקריירה הארוכה הקפיד ברגמן לעבוד עם אנשים קבועים. הבולטים באנסמבל של ברגמן הם הצלם סוון ניקוויסט, השחקנים מקס פון סידוב, ליב אולמן וביבי אנדרסון ומעצב התלבושות מאגו.

היחסים בין חייו של אמן לעבודתו במקרה של אינגמר ברגמן מסובכים ביותר ומאתגרים. באינספור ראיונות וכמובן באוטוביוגרפיה "לטרנה מגיקה" ברגמן תמיד התייחס להשפעת ילדותו על תפיסתו האמנותית.

שנת 2018 הוכרזה בעולם כשנת ברגמן, לציון 100 שנים להולדתו של הבמאי שנחשב בעיני רבים כיוצר הקולנוע הגדול מכולם. הסינמטקים בישראל מצטרפים לחגיגה העולמית והחל מאמצע פברואר ועד סוף שנת 2018 נקרין את כל סרטיו העלילתיים של המאסטר השבדי. בחודשים פברואר מרץ נקרין את סרטיו המוקדמים, בין מאי לאוגוסט את היבול של שנות החמישים והשישים (הסרטים המפורסמים ביותר) ולקראת סוף השנה את עבודותיו המאוחרות.

התוכנית מאורגנת בעזרת קרן ברגמן ומכון הקולנוע השבדי.

הלילה העירום

בימוי: אינגמר ברגמן
| 95 דקות

העלילה מתרחשת בקרקס ועוקבת אחר המשבר במערכת היחסים בין בעל הקרקס ופלגשו. ברגמן מגיש מבט חסר רחמים על היחסים בין גברים לנשים. הגישה המפוכחת הזו מנוסחת ביד אמן, עם מצלמה אפקטיבית שמדגישה את קולו האישי והמקורי של ברגמן. 

שיעור באהבה

בימוי: אינגמר ברגמן
| 95 דקות

דויד ארנמן הוא גניקולוג, נשוי זה 16 שנה, הנופל שבוי בקסמיה של אחת מלקוחותיו. אשתו עוזבת לקופנהגן כדי לחדש את קשריה עם ארוסה לשעבר וארנמן לומד כי אשתו היא אהבת חייו האמיתית. ברגמן עושה קומדיה רומנטית.

חיוכי ליל קיץ

בימוי: אינגמר ברגמן
| 104 דקות

חבורה של גברים ונשים מבלה סופשבוע בבית כפרי בשוודיה של תחילת המאה העשרים. כל הזוגות שבתחילת הסרט מחוברים כך או אחרת, מוצאים את בן(ת) הזוג המתאים(ה) לאחר שורה של תהליכים ופיתולים. כהרגלו, ברגמן מתבונן בגיבוריו בשילוב של אירוניה ופכחון, והתוצאה היא קומדיה מתוחכמת.

חלומות

בימוי: אינגמר ברגמן
| 86 דקות

במרכזו של הסרט עומדות שתי נשים – סוזן, מעצבת אופנה עצמאית, ודוריס, דוגמנית צמרת שזה עתה נפרדה מארוסה הצעיר. השתיים יוצאות לגטבורג לסדרת צילומי אופנה. סוזן פוגשת במאהבה לשעבר, כיום גבר נשוי. במקביל מגרה דוריס את דמיונו של קונסול מזדקן המציף אותה במתנות... 

תותי בר

בימוי: אינגמר ברגמן
| 88 דקות

פרופסור זקן ובודד נוסע לקבל תואר כבוד על פעילותו הרפואית. דרכו מפגישה אותו עם בני משפחה, טרמפיסטים ובעיקר חלומות זוועה שמטרידים את נשמתו. ברגמן מציע לנו מבט אל נפשו של גיבורו, אל חייו ומשבריו, והוא עושה זאת בתמונות שגם היום הן בלתי נשכחות. 

על סף החיים

בימוי: אינגמר ברגמן
| 84 דקות

שלושה סיפורים על שלוש נשים הממתינות לטיפול בחדר בי”ח ליולדות. הראשונה, משכילה, הפילה את הולד שנשאה ברחמה. השניה, בורגנית, איבדה אותו בשעת הלידה ואילו האשה השלישית היא צעירה המבקשת להפטר מהתינוק הלא רצוי שהיא נושאת ברחמה. 

החותם השביעי

בימוי: אינגמר ברגמן
| 90 דקות

אנטוניוס בלוק, אביר בן המאה ה־14, שב ממסעי הצלב לביתו ובליבו הרהורי כפירה. עם שובו ממתין לו המוות, וכדי להרוויח זמן מציע לו האביר משחק שחמט לחיים או למוות. “החותם השביעי” הוא יצירת מפתח בקריירה של ברגמן – סרט אקזיסטנציאליסטי, שמביא את סיגנונו של ברגמן לידי שלמות.

פני מכשף

בימוי: אינגמר ברגמן
| 100 דקות

אלברט עמנואל הוא קוסם הנודד ברחבי שוודיה יחד עם חברי להקתו, עליהם נמנית גם רעייתו המחופשת לגבר. עם הגיעם לשטוקהולם הוא נלכד ע”י קונסול מקומי וזה מחזיקו במעצר כדי לחשוף את נכלוליו. התחרות בין השניים הופכת בידיו של ברגמן למאבק בין אמונה וראציונליזם.

מעיין הבתולין

בימוי: אינגמר ברגמן
| 87 דקות

ברגמן החשיב את “מעיין הבתולים” כאחד מסרטיו הטובים ביותר. הוא עוסק כאן שוב בשתיקת האל, ובשיתוף הפעולה הראשון עם הצלם סוון ניקוויסט הוא מעצב שאלה זו כמחקר על עוצמתו של הטבע.

עין השטן

בימוי: אינגמר ברגמן
| 87 דקות

השטן מחליט לשלוח את דון ז’ואן מתחתיות השאול כדי לפתות נערה תמימה. אך עד מהרה מתאהב הפתיין בנערה. ברגמן המשיך לעסוק כאן, אולי בקלילות יחסית, באותם נושאים שתמיד הטרידו אותו: החיים, המוות, והמשיכה המינית והרומנטית. 

מבעד לזכוכית האפלה

בימוי: אינגמר ברגמן
| 91 דקות

קרין משתחררת ממוסד לבריאות הנפש ומגיעה לבית הנופש המשפחתי על אי מבודד. אביה ובעלה אינם יודעים כיצד להעניק לה את הדרוש לה, ואחיה הוא מתבגר מבולבל. המצלמה של סוון ניקוויסט היא גיבור בפני עצמו, שבעזרת מיזנסצנה ותאורה חושפת את הקשרים בין גיבוריה ועולמם הרגשי.

השתיקה

בימוי: אינגמר ברגמן
| 95 דקות

שלושה עוברי אורח – שתי אחיות וילד – עושים את דרכם ברכבת מזדחלת. מחלת אחת הנשים מאלצת אותם לרדת בתחנה הקרובה. במקום הזר הזה מתעוררות לחיים נשמותיהן הסוערות של הנשים. יצירה מסתורית, טעונה רגשית בה ממשיך ברגמן לחקור את משמעותו של שתיקת האל והריק הנפשי שבה בעקבותיה. 

אור בחורף

בימוי: אינגמר ברגמן
| 80 דקות

כומר קפדן מטיל ספק באמונתו, על רקע הקהילה הכפרית הקטנה אותה הוא משרת. כאן מתגוררת מרתה, שאוהבת אותו שנים רבות, וג’ונאס, דייג שמנסה לערער את אשליית האמונה. סוון ניקווסט אימץ סגנון קולנועי פשוט, עם תנועות מצלמה מינימליות ותאורה חורפית. 

ועתה אודות הנשים הללו

בימוי: אינגמר ברגמן
| 80 דקות

מבקר מוסיקלי נפוח מחשיבות, מגיע לבית הקיץ של צ’לן נודע במטרה לכתוב ביוגרפיה אודות המוסיקאי. אבל כל מאמציו לפגוש באמן עולים בתוהו. במקום זאת הוא נתקל בכל הנשים בחיי הצ’לן. הנשים מתעתעות, לועגות ומשפילות את המבקר הפומפוזי. סרטו הראשון בצבע, הוא פארסה משעשעת והרבה פחות רצינית מסרטיו האחרונים.

כלא

בימוי: אינגמר ברגמן
| 78 דקות

סופר שנואש מנישואיו, מקבל אתגר מבמאי קולנוע: לכתוב תסריט המתאר את יחסיו עם פרוצה. אגב כך משוכנע הסופר כי מצא את השחקנית האידיאלית לתפקיד הראשי – פרוצה המתגוררת עם סרסורה. מכאן מתוארת מערכת היחסים הדימיונית בין השניים. "כלא" הוא הסרט “הברגמני” הראשון ואחת מיצירותיו האישיות ביותר.

לשמוח

בימוי: אינגמר ברגמן
| 95 דקות

הכינוי שניתן לסימפוניה התשיעית של בטהובן המלווה את העלילה, העניק לסרט הזה, שכל כולו פלאשבק אחד ארוך, את שמו. בזמן חזרות על היצירה לעיל, מקבל כנר טלפון המבשר לו על מות רעייתו בתאונה. הוא חוזר שבע שנים לאחור ובוחן את חייו: קריירה, אהבה, נישואין. 

הפסקת קיץ

בימוי: אינגמר ברגמן
| 96 דקות

מארי, רקדנית באופרה המלכותית של שטוקהולם, מתאהבת בימי חופשת הקיץ בצעיר ושמו הנריק. עם תום החופשה הנריק נהרג ומשך תריסר השנים הבאות מארי אינה מצליחה להתאושש מאבלה. ברגמן מעמת את הדיכאון והמלאנכוליה עם פלאשבקים מהאהבה הגדולה. התוצאה היא סרט רגיש ונוגע ללב.

נשים מחכות

בימוי: אינגמר ברגמן
| 105 דקות

שלוש נשים, הנשואות לשלושה אחים, ממתינות לבוא בעליהן לאתר הנופש. בינתיים, כל אחת מתוודה על ארוע בעברה. הבימוי האלגנטי של ברגמן והטונים הקומיים, הפכו את “נשים מחכות” להצלחה בינלאומית שחשפה את כוחו של ברגמן כבמאי בעל הבנה לנפש הנשית.

קיץ עם מוניקה

בימוי: אינגמר ברגמן
| 97 דקות

הארי מתאהב במוניקה, זבנית מפתה וסקסית. אחרי מריבה עם אביה יוצאת מוניקה עם הארי לחופשה באי נידח מחוץ לשטוקהולם. מוניקה מגלה שהיא הרה והשניים מתחתנים. אך עד מהרה היא משתעממת מחיי הנישואין. דרך דרמה על אהבת נעורים וסופה מציע ברגמן את נקודת מבטו המפוכחת על התבגרות וזוגיות. 

משבר

בימוי: אינגמר ברגמן
| 93 דקות

נלי בת ה־18 גרה בעיירה שלווה עם אמה המאמצת. כאשר אמה הביולוגית לוקחת אותה לטובת חיים תוססים בעיר הגדולה, היא פוגשת בג’ק, מחזר שטני של אמה. התוצאה משלבת כמה מן היסודות שיתפתחו מאוחר יותר אצל ברגמן: היחסים בין נשים, המתח שבין העיר לכפר ובין האפלה לאור. 

גשם יורד על אהבתנו

בימוי: אינגמר ברגמן
| 95 דקות

| דויד השתחרר זה עתה מבית הכלא. מגי שפעם חלמה להיות שחקנית, נושאת ברחמה תינוק של אב לא ידוע. הם נפגשים במקרה בתחנת הרכבת, לשניהם אין גרוש, ומחליטים לפלוש לבית קיץ נטוש. ברגמן משכלל כאן את השילוב בין דרמה למחוות קלילות יותר, ואת השפה הקולנועית

ספינה להודו

בימוי: אינגמר ברגמן
| 102 דקות

יצירה קאמרית במרכזה עומדות ארבע דמויות. ברחובותיה הנטושים של עיר נמל, מחפש יוהנס אחר סאלי, אהובתו האבודה. הוא נזכר בימים שבהם החלה אהבתם לפרוח. שתי הדמויות האחרות הן של הורי יוהנס, שעל ספינתם הכירו השניים. האב, קפטן הספינה העריץ, ואמו הסמרטוטית. 

מוסיקה באפילה

בימוי: אינגמר ברגמן
| 85 דקות

העלילה הסנטימנטאלית עוקבת אחר צעיר שהתעוור בתאונת ירי במהלך שירותו הצבאי וסיפור נישואיו לבת־ליוויתו דלת האמצעים. ברגמן ממשיך לעסוק באהבה צעירה ובקשייה, בתחושת הבדידות הגברית ובקושי למצוא את מקומך בחברה. התוצאה היא סרט איטי ויפה, דרכו אפשר לעמוד על תהליך ההבשלה של ברגמן.

נמל בית

בימוי: אינגמר ברגמן
| 99 דקות

גרטרוד היא צעירה טהורה המאמינה – בעידוד אמה הפוריטנית – בעתיד אישי קודר ואומלל. התחושה הזו גוברת נוכח גורלה הטרגי של ידידה שמתה במהלך ביצוע הפלה. הביקורת של התקופה התלהבה מ”נמל בית” והכתירה אותו לאחד הסרטים השוודים הטובים בכל הזמנים. 

צמא

בימוי: אינגמר ברגמן
| 88 דקות

זוג נשוי עושה את דרכו ברכבת מבזל לשטוקהולם. האשה משחזרת בדמיונה את פרשיית האהבים שלה עם ימאי והגבר מנסה להשוות במוחו בין אשתו הנוכחית ובין זו הקודמת. בסופו של דבר מגלים השניים ש”גהינום יחד עדיף על גהינום בנפרד”.