סגור
לתכנית החודשית
פרס שנטל אקרמן לסרט תעודה ניסיוני
 
במטרה לעודד את רוחה החלוצית של במאית הקולנוע הבלגית שנטל אקרמן (2015-1950), החל מהשנה יוענק במסגרת פסטיבל הקולנוע ירושלים פרס המיועד לסרט שכמו רבים מסרטיה של אקרמן מטפל בסיפור או באירועים אמיתיים באמצעים חדשניים או נסיוניים. אמן חזותי שגוף עבודתו מבטא גישה אוונגארדית למדיה אודיו–ויזואלית יבחר את הזוכה מבין הסרטים המועמדים. הפרס, בסך 7,500 דולר, מוענק באדיבות קרן משפחת אוסטרובסקי.
 
נירה פרג, אמנית מדיה הפועלת בתל–אביב ונודעת בזירה הבינלאומית, תעניק את פרס שנטל אקרמן במסגרת המהדורה הראשונה של התחרות. מיצבי הווידיאו של פרג נוטלים חומרים תיעודיים מתוך אירועים חברתיים ופוליטיים כדי לחשוב עליהם מחדש ולשנות את הנוכחות שלהם. הפעולות האמנותיות שלה משקפות את האתוס התיעודי החדשני הגלום בקריטריונים של הפרס המוענק.

 

M

בימוי: יולנד זאוברמן
| 105 דקות

שנים לאחר שעזב את העולם החרדי, מנחם לאנג חוזר לבני־ברק כדי להתמודד עם סוד אפל מהעבר. יחד עם במאית הסרט הוא נקלע למסע מסחרר המפנה זרקור לעבר תופעה מודחקת ומטרידה במיוחד. סרט תיעודי עטור פרסים ושבחים.

איב סן־לורן: חגיגה

בימוי: אוליבייה מיירו
| 74 דקות

סרט תיעודי שמספק הצצה לעבודתו של איב סן־לורן על הקולקציה האחרונה שעיצב, בשנת 1998. התיעוד חושפני ואינו מחמיא במיוחד למעצב האגדי, ולפיכך דאג בית האופנה לגנוז את הסרט במשך שנים. רק כעת אושר להקרינו ברחבי העולם. התוצאה היא דיוקן מרתק של אחת מדמויות המפתח של האופנה העילית בדורנו.

היימאט הוא חלל בזמן

בימוי: תומאס הייסה
| 218 דקות

תומס הייסה, מבכירי הדוקומנטריסטים של גרמניה, נוטל שלל חומרים מארכיונו הפרטי – מכתבים, תצלומים, יומנים אישיים ועוד – ושוזר באמצעותם במיומנות מסעירה את הסיפור המשפחתי שלו, שנפרש על פני ארבעה דורות. מתוך הנרטיב האישי עולה ומזדקק סיפורה הלאומי ורב התהפוכות של גרמניה המודרנית.

מה תעשה כשהעולם יעלה בלהבות?

בימוי: רוברטו מינרוויני
| 123 דקות

על רקע עלייה במספר קורבנות האלימות המשטרתית, קהילה אפרו־אמריקאית בדרום ארצות־הברית מתקשה לגבש את זהותה התרבותית ולחתור לצדק ולשוויון. יצירה תיעודית חכמה הנוקטת באיכות פיוטית עזה ומפנה זרקור אל סוגיה חברתית קריטית.

הנותרים

בימוי: איי וייוויי
| 78 דקות

איי וייוויי, מהאמנים החשובים בדורנו, מעמיק את העיסוק בסוגיית הפליטים ומתמקד באלה שנמלטו לאירופה מאזורים מוכי מלחמה ואלימות, אך נקלעו שם ללימבו אינסופי בשל המדיניות האירופית ההולכת ומקשיחה, התקשורת שהפסיקה לגלות עניין והקסנופוביה המחריפה.

פאראנו

בימוי: אריאל סמל
| 80 דקות

כבר 24 שנים שאני מתעד באובססיביות את חיי. הכל התחיל ב-1996, כשנחטפתי מחדר השינה שלי על ידי חוצנים, יצורים חוץ ארציים. קוראים לי אריאל סמל ו"פאראנו" הוא הסיפור האמיתי והמטורף שלי. הסרט מכיל תכנים שאינם מתאימים לצופים מתחת לגיל 18

קברים ללא שם

בימוי: ריתי פאן
| 116 דקות

הבמאי הקמבודי המוערך ריתי פאן ממשיך את המסע האישי והרוחני שהחל עם "התמונה החסרה", יצירת המופת מ-2013 המגוללת את מעשי הזוועה שהתחוללו במולדתו במחצית השנייה של שנות ה-70. הסרט מתמקד בחיפושיו אחר מקום קבורתם של בני משפחתו, שרובם נרצחו תחת שלטון החמר־רוז', שקרס לפני 40 שנה.

רק אל תחשוב שאצרח

בימוי: פרנק בובה
| 75 דקות

במשך חצי שנה של שברון לב צפה הקולנוען הצרפתי פרנק בּובֶה במאות סרטים. הוא החליט להביא את סיפורו האישי באמצעות קולאז' מסחרר המורכב מקטעים מהם. התוצאה, שהוצגה בפסטיבל ברלין, היא מלאכת מחשבת של עריכה וטקסט המצטברת לכדי חוויה יוצאת דופן ומרגשת.