סגור
לתכנית החודשית

אמנות בצומת

מסגרת לקולנוע ניסיוני בשיתוף המרכז לאמנות ומדיה "מעמותה"

"צומת": מקום בו דרך אחת או שתים נפגשות, בו שניים או יותר דרכים לחשוב על העולם, על אומנות, על עשייה קולנועית ועל וידאו-ארט נפגשות. זהו מקום בו אתה יכול לשנות כיוון, אבל חשוב מכך, זהו מקום בו אנחנו פתוחים לאפשרויות אחרות. האומנות יכולה להיות מקום נדיר שכזה המאפשר לנו לאתגר את התפישות והגבולות שלנו, מקום בו אין דבר שנקבע מראש.

תחרות הקולנוע והוידאו-ארט הניסוני מציגה שש עבודות מגוונות שנבחרו מתוך כשמונים. כל עבודה מציעה מסע אל חלומות נסתרים, תרחישים עתידיים, טרנספורמציות, טבע או עולמות שטרם נתגלו.

התקיפות האופטיות של טוני קונראד הינן תזכורת לכך שהאומנות יכולה להיות משהו אחר ממצרך, והסרט התיעודי עליו מציג בפנינו אמן, מוסיקאי וקולנוען רב-גוני וחתרני.

"הדיבוק", מופע בהשתתפות תזמורת חיה, מטשטש את הגבולות בין עבר והווה, חיים ומוות, ומציע קריאה חלופית של קולנוע קלאסי וקנוני, תוך ניכוס קולו להתעמת עם כוחות הגמוניות האורבים בפתח.

עבור אלה המכירים את עבודתו של היינץ אמיגהולץ, "מראות רחוב [דיאלוג]" – שהוצג בפורום בברלינאלה – הוא הפתעה. אם לשפוט על סמך סרטי התעודה המאתגרים שלו, ניתן לכנות את אמיגהולץ "אדריכל מרחב" שבאופן תמידי בונה מרחבים קולנועיים מהארכיטקטורה עליו הוא מביט. כמעט ואין טקסט או מוסיקה. "ביקלס", על אדריכל הקיבוצים שיצר את עין חרוד, הינה דוגמה טיפוסית לכך. אך "מראות רחוב [דיאלוג]" הינה יצירה מפתיעה בחדשנותה בה הדיאלוג בין הקולנוען ובן שיחו הופכים להיות הסרט.

"אז כמו עכשיו" הינה פואמה מדיאטטית של ז'ואאו מוריירה סאלס השוזרת מאורעות פוליטיות מלפני 50 שנה עם צילומים של צלמה אמו בסין ובברזיל במצלמה סופר-8. זוהי הצדעה לכריס מרקר ולרגעים קולנועיים בלתי נשכחים מן העבר בפורמט ריבועי מפתיע.

"מניפסטו" מענג את הצופה עם קייט בלנשט המשחקת 13 דמויות שונות, כל אחת מייצגת מנשר פוליטי או אומנותי. מתוחכם, פרובוקטיבי וכייף.

בואו ל "אומנות בצומת" 2017 לנסיעה על דרכים עקלקלות יותר!

תודות לרבקה סאקר ולמשפחת ולקרן משפחת אוסטרובסקי על מימון פרסי הקולנוע והודיאו-ארט הניסיוני.

 

ביקלס (סוציאליזם)

בימוי: היינץ אמיגהולץ
| 92 דקות

האמן המוערך היינץ אמיגהולץ מציע מבט מרתק על 22 מבנים ברחבי ישראל שתכנן אדריכל הקיבוצים המיתולוגי שמואל ביקלס. הוא נותר נאמן לסגנונו הייחודי ומספק אך ורק שוטים סטטיים של מבנים מזוויות שונות, ללא קריינות.

הדיבוק (1937–2017)

| 50 דקות

סרט ומיצג בהופעה חיה. גרסה חדשה, ערוכה מחדש, של הסרט דובר היידיש תוקרן בלוויית מוזיקה חיה ומיצג בחצר בית המצורעים הירושלמי (בית הנסן), אכסנייה הולמת מאוד לאסתטיקה של הסרט.

החולמים

בימוי: רות פתיר
| 15 דקות

קבוצת חובבים נפגשת בכנסייה כדי לחלוק חלומות על המועמדת (דאז) הילרי קלינטון והנשיא (היוצא) ברק אובמה. דרך שיתוף ותרפיה, ה"חלום" הופך מאישי לקולקטיבי. החלומות מבוססים על ארכיון אינטרנטי של הסופרת שילה הטי.

התחרות לאמנות וידיאו וקולנוע נסיוני 2017

טוני קונרד: לגמרי בהווה

בימוי: טיילר האבי
| 94 דקות

טוני קונרד היה ונותר אחד הסודות השמורים ביותר של סצנת האוונגארד הניו-יורקית של שנות ה-60. סרט תיעודי שצולם במשך למעלה מעשרים שנה מגולל את סיפור הפיכתו ממתימטיקאי רגזן לאמן ואקטיביסט פורץ דרך.

מניפסטו

בימוי: ג'וליאן רוזפלדט
| 95 דקות

קייט בלאנשט מגלמת לא פחות מ-13 דמויות ביצירה קולנועית מופלאה שכולה מחווה למסורת הנהדרת של מניפסטים אמנותיים. הצגתם הבלתי שגרתית של פרקי טקסט מופתיים מעלה שאלות באשר לתפקיד האמן בן זמננו.

מראות רחוב [דיאלוג]

בימוי: היינץ אמיגהולץ
| 132 דקות

סרטו של היינץ אמיגהולץ מבוסס על מרתון אנליטי שקיים עם מומחה הטראומה הישראלי זהר רובינשטיין. חילופי הדברים שלהם נרקמים בהדרגה לכדי מפתח לגוף יצירתו של אמיגהולץ, שחלק ניכר מעבודתו מוקדש לאופן שבו אנו חווים מבנים וארכיטקטורה. 

סרט משפחה

בימוי: טל שוחט
| 11 דקות

רקוויאם המתעד תהלוכת אשכבה שבה צועדים כחמישים אנשים המהווים יחד סוג של משפחה מורחבת או שבט קטן. בין זמנים, במערבולת, במרחב, בגרוטסקה. לימבו של פליטות המתכתב עם ההיסטוריה המשפחתית של היוצרת, שנפרדת מהוריה.

התחרות לאמנות וידיאו וקולנוע נסיוני 2017

עז כמו עכשיו

בימוי: ז'ואאו מוריירה סאלס
| 127 דקות

יצירה תיעודית מרתקת המתבוננת על כמה מהפכות ומחאות שהתרחשו בשנות ה-60. דרך חומרים נדירים שצולמו בסין, בצרפת, בצ'כוסלובקיה ובברזיל בוחן הבמאי את יכולתה של המצלמה ללכוד את הרוחות שפיעמו בלבבות האנשים באותם ימים.

שָׁמָה شامْا

בימוי: טליה הופמן
| 15 דקות

על שביל בעמק האלה עומדת משאית. במשך 24 שעות מצטרפים ונערמים על גביה אנשים וחפצים – נשים וגברים בגילאים שונים, דוברי ערבית ועברית. תקועים בין עבר לעתיד, ההשתהות וההיערמות ברגע מתמשך של אי ידיעה הופכות למצב חיים.

התחרות לאמנות וידיאו וקולנוע נסיוני 2017